Hvordan gjøre forskning om til vellykkede bedrifter?

Med BIT Innovasjonssenter i Ås inviterte vi til workshop om kommersialisering av forskning. Fire innledere viste ulike deler av løpet fra forskning til marked – og hvor det oftest stopper. Workshopen ble holdt 7. november i BIT sine lokaler i Ås sentrum.

Hos BIT Innovasjonssenter var det kommersialisering av forskning som stod på agendaen. Foto: Comte Bureau

Frie innledere la rammene for økten:

Solveig Fossum-Raunehaug fra NMBU beskrev en organisasjon som kombinerer samfunns- og tjenesteinnovasjon (KTO) med forskningskommersialisering (TTO). Eksempler som Saga Robotics og Plantevalg viser at både forskningsbaserte og studentdrevne initiativ kan skape verdi.

Thor Mosaker fra ARD Innovation tydeliggjorde TTO-rollen som bindeledd og coach: teknologier kommer ofte ut «for ferdige» uten dokumentert markedsbehov. Lisensiering er enklest, men flytter ofte verdiskaping ut; flere spin-offs kan holde mer verdi regionalt. Kapitalveggen mellom verifisering og senfase ble tydelig.

Seriegründer og førsteamanuensis Ellen Altenborg fra Saga Robotics og Chiotofun Biotech pekte på product-market-fit som kritisk, og krevende. Caser som den automatiske roboten Thorvald illustrerer «dødens dal» i gründerløpet - hvor teknologien er der, men man vet ikke helt hvor kundene eller investorene er.

Christine Lunder fra Aker BioMarine delte erfaring om å ta bio- og prosessteknologi til industriell skala: samlokalisert forskning, analyse og prosess kutter tid; fulldigitaliserte testløp og nok prosesskapasitet trengs for å levere testvolumer til kunder.

Etter innleggene arbeidet deltakerne i grupper for å utvikle anbefalinger til den regionale planen.

Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Forrige
Forrige

Grønn og digital omstilling i hovedstadsregionen

Neste
Neste

Fremtidens kompetansebehov i Oslo og Akershus